مراقب عسل‌هاي تقلبي باشيد






راهنماي خريد عسل

شنيده‏ايد که مي‏گويند عسل براي سرماخوردگي مفيد است و نوشيدن مخلوط عسل با آب جوش قبل از صبحانه براي بهبود علايم سرماخوردگي مفيد است؟ هرچند استفاده از عسل در درمان بيماري‏ها در گذشته بيشتر بوده است اما هنوز هم خيلي‏ها عسل را به خاطر خواص دارويي‏اش استفاده مي‏کنند. همچنين با توجه به مضرات مصرف قند و شکر پزشکان توصيه مي‏کنند مصرف آنها محدود شود و در صورت تمايل به استفاده از مواد قندي، مواد قندي طبيعي مانند عسل، خرما و کشمش استفاده شود. اگر قصد داريد عسل بخريد و نمي‏دانيد چه‌طور از طبيعي بودن آن اطمينان يابيد، با ما همراه شويد.
عسل يک محصول غذايي مفيد است که از قرن‌ها پيش به عنوان مقوي‌ترين غذاها شناخته شده و به خاطر ويژگي‌هاي شفابخشي که دارد در درمان بيماري‌ها هم کاربرد داشته است. « ابوعلي‌سينا » فيلسوف و شخصيت بزرگ پزشکي ايراني ، يک هزار سال پيش در کتاب « قانون » پزشکي خود، نسخه‌هاي زيادي بر پايه عسل و موم تجويز مي‌کرده و همچنين « بقراط حکيم » پدر پزشکي و بنيانگذار طب يوناني در مورد اهميت عسل گفته است: « هر دارويي از مواد غذايي درست مي‌شود و متقابلا هر غذايي نيز جانشين دارو مي‌شود ، عسل به اين هر دو شرط جوابگو است.»
عسل سرشار از مواد مغذي مختلف است. تاکنون حدود 20 نوع قند در عسل شناخته شده که مهم‏ترين آنها گلوکز و فروکتوز است. عسل فاقد هر گونه چربي است و پروتئين آن هم منشاء گياهي و هم منشاء جانوري دارد. همچنين عسل حاوي انواع مواد معدني مانند کلسيم، پتاسيم، آهن، فسفر و منيزيم است. عسل سرشار از ويتامين‏هاي مختلف است. به‌طور متوسط هر 100 گرم عسل، 364 کالري انرژي دارد. با توجه به تنوع آب و هوايي منحصر به فرد ايران عسل توليدي کشور در نوع خود بي‌نظير است، اما توجه چنداني به ارزش غذايي آن نمي‏شود و خيلي‏ها مرباها و قندهاي مصنوعي را ترجيح مي‌دهند. وجود عسل‏هاي تقلبي و محصولات بدون نام معتبر و نشان استاندارد در بازار نيز يکي از علل عدم تمايل مصرف‏کنندگان به اين محصول غذايي است.

عسل طبيعي را چه‌طور بشناسيم؟

با اين همه عسل طرفداران زيادي دارد و کمتر کسي است که از طعم مزه عسل خوشش نيايد. اين موضوع موجب شده است برخي افراد سودجو به فکر توليد عسل تقلبي بيفتند. خواص عسل خالص و طبيعي به شدت با عسل‏هاي تقلبي متفاوت است و مصرف آنها به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود. به همين خاطر خيلي‏ها مي‏خواهند بدانند چه‌طور مي‏توان عسل طبيعي و عسل تقلبي را از هم تشخيص داد؟
برخي افراد از روي ميزان رطوبت عسل به وسيله برگرداندن شيشه عسل و سرعت بالا و پايين رفتن حباب‌هاي داخل شيشه يا به وسيله ميزان کش آمدن عسل، نحوه پخش شدن قطره عسل روي کاغذ کاهي و نحوه سوختن عسل روي شعله در مورد طبيعي بودن يا نبودن عسل قضاوت مي‌کنند که هيچ‌کدام از اين روش‌ها دقيق و مطمئن نيست. برخي از افراد خبره و باتجربه، عسل طبيعي را از نوع خاص شيريني و طعم ويژه‌اش مي‌شناسند و حتي نوع عسل را از نظر گياه مورد مصرف زنبور تعيين مي‌کنند زيرا هر گياه مزه خاصي به عسل مي‌دهد. بايد توجه داشت که عسل مصنوعي بيشتر مزه شيريني شکر مي‌دهد تا مزه خالص عسل اما براي افرادي که تخصص چنداني در اين زمينه ندارند هيچ‌يک از اين راه‌ها براي شناخت عسل طبيعي توصيه نمي‌شود. واقعيت اين است که با توجه به مواد بسيار زياد تشکيل‌دهنده عسل، تشخيص خلوص آن به آساني ممکن نيست و حتما بايد از آزمايشگاه‌هاي معتبر کمک گرفت. به همين خاطر توصيه مي‏شود هنگام خريد عسل به پروانه‌هاي بهداشتي صادره از سازمان دامپزشکي کشور، پروانه بسته‌بندي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و يا پروانه استاندارد توجه کرده و محصولاتي که نام و نشان معتبر و بسته‏بندي مناسب دارند انتخاب کنيد و از خريد انواع عسل‏هاي بدون بسته‏بندي، برچسب و نام و نشان استاندارد که به اسم عسل طبيعي به فروش مي‏رسند، خودداري کنيد.
منبع: http://salamat.com